Communities

De vitaliteit van online en offline communities (en netwerken) loopt sterk uiteen. Sommigen blijven vitaal en bruisend terwijl anderen een sluimerende bestaan leiden. Meerdere factoren spelen een rol in de vitaliteit van een community, waaronder:

  • de bekendheid bij potentiële nieuwe leden
  • de meerwaarde voor de leden
  • de verversing in leden en content
  • de toegankelijkheid
  • de mate waarin leden zich persoonlijk betrokken voelen
  • de inzet en professionaliteit van community managers

Communities zijn er in alle soorten en maten. Vele online communities ontstaan op generieke social media platforms zoals LinkIn en Facebook. Andere online communities kiezen voor een platform dat speciaal voor communities is ontworpen. En steeds meer websites bevatten ook een ‘community’ van klanten en/of medewerkers.

Sommige communities worden ‘gevoed’ met nieuwe content door een redactionele team. In veel meer communities wordt nieuwe ‘content’ aangedragen door leden. Wat leden van communities gemeen hebben is de behoefte zich ‘veilig’ te voelen en erbij te horen.

In 2014-2015 ben ik community manager voor de online community platform Iris. Sinds februari 2016 ben ik één van de community managers voor de online community Breda Doet.